domingo, 6 de noviembre de 2011

CRISTIANITZAR - DESCRISTIANITZAR. A PROPÓSITO DE SAN JUAN

Quan el cristianisme va esdevenir la religió oficial del Imperi es va trobar que havia de barallar-se amb realitats abans insospitades. Si durant els primers segles hi havia un llarg procés de catecumenat abans del bateig, ara aixó s´havia d´alterar per la premura de la oficialitat de les conversions. La obligatorietat es va apoderar de la llibertat pero el món pagà ni va acabar d´entendre el cristianisme ni el va asumir de cor.
Un dels efectes de tota aixó va ser la cristianització de moltes festes paganes. De vegades el procés era imposat per la autoritat, que presionada pels desitjos del poble no volia contrariar-los i d´altres vegades era per un seriós esforç de catequitzar mitjançant els elements festius de les celebracions pero alterant el seu significat.

Sant Joan és una d´aquestes festes cristianitzades. La celebració d´una Nit de Foc durant el solstici d´estiu es gairabé universar: El Ra egipci, el Belenos celta, el Febo grec, etc... eren deitats relacionades emb el sol i el foc. El foc és precisament l'element més visible d'aquesta nit. Un dels paprs que el foc juga en els rituals és la purificació. En aquest aspecte, el cristianisme va proposar la figura de Sant Joan, qui bateixa, no amb foc sino amb aigua i demana amb la seva predicació la nostra purificació i conversió.
En el nostre món assistim a un procés contrari: la descristianització de les festes cristianes, volent proposar rituals laics que retornen a les fonts paganes. La nit de Sant Joan esdevé un moment adient per tota mena de rituals neo pagans, de la wicca o les corrents pseudo-místiques de la "New Age"



Cuando el cristianismo se convirtió en la religión oficial del Imperio se encontró que tenía que pelearse con realidades antes insospechadas. Si durante los primeros siglos había unlargo proceso de catecumenado antes del bautizo, ahora esto se había de alterar por lapremura de la oficialidad de las conversiones. La obligatoriedad se apoderó de la libertadpero el mundo pagano ni acabar de entender el cristianismo ni el asumió de corazón.
Uno de los efectos de toda esto fue la cristianización de muchas fiestas paganas. A veces elproceso era impuesto por la autoridad, que presionada por los deseos del pueblo no queríacontrariar los mismos y otras veces era por un serio esfuerzo de catequizar mediante loselementos festivos de las celebraciones pero alterando su significado.
San Juan es una de esas fiestas cristianizadas. La celebración de una Noche de Fuegodurante el solsticio de verano se casi Universia: El Ra egipcio, el Belenos celta, el Febogriego, etc ... eran deidades relacionadas emb el sol y el fuego. El fuego es precisamente el elemento más visible de esta noche. Uno de los paprs que el fuego juega en los rituales esla purificación. En este aspecto, el cristianismo propuso la figura de San Juan, quien bateixa,no con fuego sino con agua y pide con su predicación nuestra purificación y conversión.
En nuestro mundo asistimos a un proceso contrario: la descristianización de las fiestascristianas, queriendo proponer rituales laicos que retornan a las fuentes paganas. La nochede San Juan se convierte en un momento adecuado para todo tipo de rituales neo paganos,de la wicca o las corrientes pseudo-místicas de la "Nueva Era"

No hay comentarios: