domingo, 22 de febrero de 2009

LA VACA GANDULA


-Aixeca't i treballa, tu, vaca grossa i vella- cridava el camperol gentil mentre li donava a l'animal un cop lleuger.

Pero la vaca no feia cas.


Joan, el camperol, li havia comprat la vaca del seu veí jueu, Shmelke. Els negocis de Shmelke anaven molt malament i necessitava diners urgentment; va ser per això que li va vendre la seva vaca al seu veí Joan. La vaca va treballar dur durant la setmana i Joan estava satisfet. Però ara era dissabte, i de cop i volta la vaca es va asseure i es va oposar a treballar. Joan va decidir tractar amb un nou mètode. Es va posar a cuatre grapes i va tractar de convecer l´animal, axí, agenollat:

- Per favor -li va pregar- vaqueta meva estimada, tota la setmana has treballat meravellosament. Per que arruïnar-lo avui? Mira, fem un tracte: Et deixaré menjar una porció més de pastura si ets bona".

El camperol va agafar a la vaca per la cua perquè s´aixequés. Però l'animal no es va moure.

- Bé, si no hi manera de fer-te treballar -va dir Joan mentre s'allunyava enutjat- et retornaré al teu vell amo, Shmelke, i que em torni els meus diners.






- Què necessita?- va dir Shmelke mentre obria la porta-Shmelke estava enmig del seu menjar de Shabbath. Vestia les seves millor robes de seda i la seva kipá especial de Shabbath- Ja saps que no puc fer negocis amb vós en Shabbath.- El meu estimat veí Shmelke. Lamento haver de molestar a un home piadós com vostè en el seu moment Shabbath. Però no hauria vingut si no ho necessités. És sobre la vaca que et vaig comprar. Tota la setmana va treballar bé, però... Shmelke ho va interrompre.
- No em digui res més. Jo ja sé quin és el seu problema. Porti´m- on es la vaca, i en uns minuts treballarà, però primer m´heu de perpetre que acabi el meu menjar i reciti el Bircat Hamazón.

I així va ser, Shmelke va tornar a la taula, va cantar les cançons de Shabbath, va acabar el seu menjar i va dir Bircat Hamazón i després, Joan i Shmelke van anar junts al camp de blat on estava asseguda la vaca rebel.

- Shabbath Shalom! -va cridar Shmelke mentre s'acostava a la vaca- Com està la meva benvolguda vaca? Ara escoltam ...

Shmelke va murmurar algo a l'orella de la vaca. Gairebé instantàniament la vaca es va aiecar, els seus ulls es van obrir i va començar a estirar de l'arada per les fileres del camp.


- Vós sou realment un mag - va dir Joan- Si us plau, dieu-me la frase màgica que li ha dit a la vaca. M'agradaria saber-la per si es posa gandula una altra vegada…

- No he dit paraules màgiques -va respondre Shmelke- Quan la vaca era meva, no treballava en Shabbath, perquè nosaltres, els jueus, no permetem que els nostres animals treballin en Shabbath. El dia és dedicat totalment a D_u, tambè per a ells . Per això la meva vaca no volia treballar, perquè sabia que era Shabbath. Jo li vaig murmurar a cau d´orella que ara ella no pertanyia a un jueu, i per tant li tocava treballar malgrat fos Shabbath.

1 comentario:

Anónimo dijo...

INSERT