
Just abans del Sàbat s'encenen dues candeles.
El propòsit del sàbat, des d'un punt de vista litúrgic, no és el descans en sí, si no la commemoració i l'observació, simbolitzats per dues candeles que s'encenen just abans del començament del sàbat. La commemoració es refereix d'una banda a la creació de l'univers per part de Déu, qui va descansar en sàbat, i d'altra banda, a la alliberació dels esclaus israelites d'Egipte. L'observació es refereix entre altres coses a complir el comandament que prohibeix determinades activitats durant el sàbat, anomenades מלאכות (melakhot, sing. מלאכה, melakhah), així com els seus anàlegs i derivats. Les cases de gent estrictament observant de vegades estan preparades amb diversos enginys i astúcies per no haver de trencar les regles d’observança, com per exemple l'ús de temporitzadors per encendre i apagar llums i calefacció, o engegar la televisió i sintonitzar-la al canal preferit el divendres a la tarda per la resta del cap de setmana. Durant la jornada, diverses activitats es duen a terme, com ara l'oració, reunir-se amb la família o rebre invitats, ballar, anar a passejar, llegir, o jugar a cartes (aquesta última en particular una tradició que, segons algunes fonts, mantenen fins al present els descendents de conversos forçats).
En la Mitologia catalana i degut a la criminalització que es va fer dels jueus també s'anomena sàbat les reunions nocturnes que fan bruixots i bruixes ballant al voltant de qualsevol representació del dimoni. Plats com el “cocido” o el costum de “fer dissabte” venen d’aquesta festa.El "cocido" es posava a bullir el divendres i es feia amb poc foc. Fer el dissabte era una bona manera de deixar ben clar que hom no era jueu, també "tunejar" el cocido amb pernil, cansalada o chorizo, aliments no permesos
No hay comentarios:
Publicar un comentario